Kampania Kolejowa ABC II

Bycie ostrożnym w dzień i w noc to też jest SuperMoc!

Działania Urzędu Transportu Kolejowego w ramach Kampanii Kolejowe ABC II
w okresie wakacyjnym – rozmowa z Panią Natalią Krapacz z Urzędu Transportu Kolejowego.

Czy mogłaby Pani opowiedzieć naszym czytelnikom o cechach charakterystycznych Kampanii Kolejowe ABC II? Jakie są jej założenia i zasięg?

Kampania Kolejowe ABC II to druga edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej z  zakresu bezpieczeństwa kolejowego skierowana nie tylko do dzieci w wieku przedszkolnym i  szkolnym, ale również do dorosłych – rodziców, nauczycieli i wychowawców. Projekt ma na celu kształtowanie bezpiecznych zachowań przede wszystkim u najmłodszych – na przejazdach kolejowo-drogowych, dworcach, peronach oraz w pociągach. Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej nosorożec Rogatek, bohater projektu, uczy bezpieczeństwa w  mediach społecznościowych Kampanii Kolejowe ABC II, spotach telewizyjnych, radiowych czy kinowych, a także podczas letnich pikników rodzinnych w  miejscowościach turystycznych. W trakcie roku szkolnego edukatorzy z Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą multimedialne lekcje dla dzieci ze szkół i przedszkoli z całej Polski.

Czy można powiedzieć, że wiele się działo w szkołach w ramach Kampanii Kolejowe ABC II?

Oczywiście. Podczas tego roku szkolnego razem z Rogatkiem udało nam się odwiedzić placówki edukacyjne praktycznie we wszystkich województwach. Zajęcia prowadzone są w formie dyskusji przy użyciu aplikacji multimedialnej. Interaktywna forma lekcji sprawia, że dzieci aktywnie w nich uczestniczą, ucząc się przez zabawę. Poznają działanie zapór z sygnalizacją świetlną, zapoznają się ze  znakami drogowymi, które można spotkać przed przejazdami kolejowo-drogowymi, czy  piktogramami, które można zobaczyć na  dworcach i  w pociągach. Rozmawiamy z dziećmi także o  tym, jak zachowywać się w pobliżu torów i w jakich miejscach można je przekraczać. Od momentu startu Kampanii Kolejowe ABC II spotkaliśmy się z ponad 10 tys. dzieci, odwiedziliśmy ponad 300 szkół i przedszkoli. Łącznie było to prawie 20 tys. minut zajęć. Z pełnym przekonaniem można więc stwierdzić, że  w  minionym roku szkolnym Kampania Kolejowe ABC II prężnie działała na rzecz edukacji z zakresu bezpieczeństwa na  terenach kolejowych. Placówki szkolne licznie angażowały się także w  organizowane przez Urząd konkursy rozwijające wyobraźnię dzieci.

Wspomniała Pani o konkursach. Czy mogłaby Pani opowiedzieć nam o nich coś więcej?
Na czym polegały i ilu zebrały uczestników?

Rok szkolny 2022/2023 rozpoczęliśmy ogólnopolskim konkursem „Kierunek – Bezpieczeństwo”, którego adresatami byli uczniowie klas I-VI szkół podstawowych oraz ich nauczyciele. Uczestnicy mieli za zadanie stworzyć projekt miasteczka Peronowo, w którym przedstawione zostaną bezpieczne zachowania na terenach kolejowych. Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem, o czym najlepiej świadczy imponująca liczba aż 4114 prac, które do nas wpłynęły. Łącznie w konkursie wzięło udział prawie 40 500 uczniów. Nagrodą dla zwycięskiego zespołu był profesjonalny plac do zabaw i  ćwiczeń oraz włączenie wykonanego projektu do wideomappingu 3D, który został wyświetlony na  budynku dworca kolejowego we Wrocławiu podczas ogólnopolskiego pikniku zimowego Kampanii Kolejowe ABC II. Wydarzenie to odbyło się 3 grudnia 2022 r.

Domyślam się, że to nie jest jedyny konkurs, jaki Urząd Transportu Kolejowego w ramach Kampanii Kolejowe ABC II zorganizował w szkołach w roku szkolnym 2022/2023?

Kilka miesięcy po sukcesie pierwszego konkursu wystartował kolejny – „Akcja Bezpieczeństwo”. Tym  razem zadaniem uczniów było stworzenie pracy w jednej z dwóch kategorii: film lub  plakat. Mimo  że  forma konkursu była dużo trudniejsza, to również udało się osiągnąć wysoką frekwencję. W  konkursie wzięło udział prawie 19 000 uczestników, którzy przesłali łącznie 1913 plakatów i  filmów. Tematyką było oczywiście bezpieczeństwo na terenach kolejowych. Podobnie jak w przypadku poprzedniego konkursu było  o co walczyć – nagrodzeni w obu kategoriach wygrali sprzęt multimedialny, sportowy lub edukacyjny. Nagrodzone i wyróżnione prace zostały wyeksponowane podczas letniego pikniku w Lublinie, który odbył się 17 czerwca 2023 r. W ciągu roku szkolnego organizowaliśmy także kreatywne konkursy w prasie dziecięcej i w mediach społecznościowych Kampanii Kolejowe ABC II. Dzięki nim dzieci rozwijały swoją wyobraźnię i utrwalały zdobytą wiedzę. W  ostatnim roku w mediach społecznościowych Kampanii Kolejowe ABC II ogłosiliśmy dziesięć takich konkursów, a uczestniczyło w nich niemalże 200 osób.

Czy ostatni dzwonek w szkole oznaczał zakończenie nauki bezpieczeństwa w ramach Kampanii Kolejowe ABC II?

Zdecydowanie nie. O bezpieczeństwie można uczyć się zawsze i wszędzie. Doskonałym przykładem innej formy przypominania o zasadach bezpieczeństwa są mobilni ambasadorzy projektu, czyli  specjalnie przygotowane, oklejone w barwy Kampanii Kolejowe  ABC II składy pociągów Kolei Małopolskich, PKP SKM w Trójmieście i lokomotywa PKP Intercity. Edukację kontynuujemy również w trakcie pikników rodzinnych, które Urząd Transportu Kolejowego organizuje w miejscowościach turystycznych przez całe wakacje. Kluczowe jest zachęcenie dzieci do nauki nawet po zakończeniu zajęć szkolnych, dlatego forma zdobywania wiedzy przez rodzinną zabawę sprawdza się tu idealnie. W tym sezonie letnim ostatni piknik edukacyjny odbędzie się 19 sierpnia w Darłowie, w województwie zachodniopomorskim. Ponadto na stronie internetowej Kampanii publikujemy materiały edukacyjne do pobrania, m.in. kolorowanki, quizy czy dziennik kolejowych podróży.

W jakich miejscowościach odbyły się wspomniane pikniki i jakie atrakcje czekają na uczestników finałowego pikniku tego sezonu letniego?

Poza piknikiem rodzinnym w Lublinie w wakacje odbyły się imprezy w Helu (8 lipca), w Świnoujściu (15 lipca) i w Wiśle (22 lipca). Ostatni piknik odbędzie się w Darłowie. Na najmłodszych czekają m.in.  dmuchańce, eurobungee, kolejka elektryczna, warsztaty kreatywne i artystyczne. W  trakcie pikniku będzie również możliwość wzięcia udziału w  grze terenowej, odwiedzając Stacje SuperMocy. Liczmy na to, że wszyscy uczestnicy pikników Kampanii Kolejowe ABC II zostaną prawdziwymi SuperBohaterami, którzy będą dbali nie tylko o bezpieczeństwo swoje, ale także innych. Na wydarzeniu nie zabraknie również konkursów, gier i zabaw, takich jak teatr kukiełkowy, koło fortuny czy familiada. Na zakończenie pikniku odbędzie się koncert, a wieczorem niebo rozświetli widowiskowy pokaz ognia z elementami ledshow. Oczywiście uczestnikom pikniku będzie towarzyszył nosorożec Rogatek.

Wspomniała Pani wcześniej o oklejonych w barwy Kampanii Kolejowe ABC II pociągach. Ile ich jest i czym wyróżniają się one od „zwykłych” składów kolejowych, które możemy spotkać
w trakcie podróży?

Oklejone w barwy Kampanii Kolejowe ABC II składy, jeżdżąc po całej Polsce, nagłaśniają nasze hasło: „Bezpieczeństwa uczę się z Kolejowym ABC!”. Od początku roku w trasie jest lokomotywa PKP Intercity, a przed wakacjami dołączyły do niej pociąg Kolei Małopolskich oraz dwa pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Jeden z nich został oficjalnie zaprezentowany przed podróżnymi w trakcie konferencji „Pociąg do bezpieczeństwa” zorganizowanej przez Urząd Transportu Kolejowego 14  czerwca w Gdańsku.

Więcej informacji na temat działań Kampanii Kolejowe ABC II można znaleźć na naszej stronie internetowej –www.kolejoweabc.pl – oraz na prowadzonych przez nas kanałach społecznościowych na Facebooku (@kampania.kolejowe.abc), Instagramie (@kolejowe_abc) i TikToku (@kolejowe.abc), gdzie regularnie przypominamy najmłodszym o zasadach bezpieczeństwa w pobliżu terenów kolejowych poprzez atrakcyjne grafiki oraz zagadki. Życzę wszystkim bezpiecznych podróży kolejowych!

Kampania Kolejowe ABC II jest dofinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Newsletter
close slider

Zapisz się do newslettera