Probiotyki i prebiotyki. Jak działają?

Probiotyki i prebiotyki. Jak działają?

Lekarze często doradzają nam, aby podczas leczenia antybiotykami suplementować probiotyki i prebiotyki. Bierze się je przede wszystkim w celu ochronienia żołądka i jelit przed wyniszczającym działaniem leków, które zabijają również tzw. „dobre bakterie” żyjące w naszym organizmie. Czym tak właściwie są pro- i prebiotyki, jakie mają działanie?

Probiotyki

Probiotyki definiuje się jako preparaty lub produkty żywnościowe zawierające pojedyncze lub mieszane hodowle żywych drobnoustrojów, które wywierają korzystny efekt na zdrowie, jeżeli zostały podane w odpowiedniej ilości.

Probiotyki uzyskuje się dzięki bakteriom Lactobacillus, Bifidobacterium, drożdżom Saccharomyces cerevisiae spp boulardii i niektórym z  gatunku Escherichia oraz  Bacillus. Trzeba zaznaczyć, że aby szczep bakterii był probiotyczny, musi przejść odpowiednie badania – nie każda bakteria z wymienionych będzie miała właściwości prozdrowotne. Dodatkowo bakterie powinny być odporne na enzymy trawienne czy kwasy żółciowe.

 

Korzyści płynące z przyjmowania probiotyków to: łatwiejsze trawienie, lepsze wchłanianie witamin i minerałów, ochrona mikroflory przed działaniem antybiotyków, większa odporność na infekcje, obniżenie poziomu cholesterolu, osłabione objawy nietolerancji laktozy, wspomaganie leczenia biegunek.

 

Prebiotyki

Prebiotyki, najprościej rzecz ujmując, to niestrawione węglowodany, które wpływają na rozwój bakterii jelita grubego. Prebiotyki znajdziemy przede wszystkim w warzywach i owocach, np. cebuli, bananach, szparagach czy czosnku.

 

Prebiotyki zapobiegają biegunkom, rozwojowi stanów zapalnych i chorób nowotworowych przewodu pokarmowego. Dodatkowo usprawniają wchłanianie minerałów, stymulują jelita do pracy i poprawiają odporność.

 

Podsumowanie

Prebiotyki i probiotyki to dwie różne rzeczy, jednak niezwykle istotne dla naszego organizmu. Utrzymują prawidłowy poziom flory bakteryjnej i chronią przed chorobami. Znajdziemy je zarówno w jedzeniu: owocach, warzywach i w nabiale, ale możemy je również kupić w aptece. Występują w formie tabletek, zawiesin, płynów czy kapsułek. Przy zakupie trzeba upewnić się, czy suplement powinien być przechowywany w lodówce. Jeśli tak, koniecznie trzeba się do tego zastosować, w przeciwnym wypadku produkt będzie nie nadawał się do spożycia.

 

Newsletter
close slider

Zapisz się do newslettera