Wstydliwy kłopot. Nietrzymanie moczu – jak sobie radzić?

Wstydliwy kłopot. Nietrzymanie moczu – jak sobie radzić?

Nietrzymanie moczu to problem, z którym często borykają się kobiety po ciąży. Dla większości pań jest to wstydliwy kłopot, przez co unikają rozmów na ten temat i nie podejmują leczenia. Jest to duży błąd, ponieważ nietrzymanie moczu wiąże się z ogromnym dyskomfortem psychicznym oraz fizycznym, a dzięki odpowiedniemu leczeniu i ćwiczeniom możemy pozbyć się tych dolegliwości.

 

Poród jest dla kobiety dużym i ważnym wydarzeniem, ale również ogromnym obciążeniem dla całego organizmu. Mamy dochodzą do siebie przez wiele miesięcy, a niektóre borykają się z nieprzyjemnymi dolegliwościami przez dłuższy czas. Niestety wiele pań rezygnuje z leczenia i pracy nad swoim ciałem. W głównej mierze jest to powodowane niewiedzą oraz wstydem przed rozmową i szukaniem pomocy u specjalistów. Nietrzymanie moczu po porodzie to tylko czubek góry lodowej problemów zdrowotnych wielu kobiet.

Wykonaj pierwszy krok i sprawdź, co powinnaś wiedzieć na temat nietrzymania moczu.

Nietrzymanie moczu po porodzie – przyczyny

Podczas 9 miesięcy ciąży, kiedy dziecko się rozwija, a my przygotowujemy do porodu, nasze ciało się zmienia. Przybieramy na wadze, a organy wewnętrzne robią miejsce dla rosnącego dziecka. W czasie tego procesu tkanki i mięśnie miednicy mniejszej (mięsnie dna miednicy) rozciągają się, aby móc utrzymać macicę, pęcherz oraz pozostałe organy. Często dzieje się tak, że mięśnie rozciągają się do takiego momentu, że później stają się wiotkie i mniej elastyczne. Rozluźnieniu ulega przede wszystkim mięsień łonowo – guziczny, odpowiedzialny za zaciskanie cewki moczowej oraz kontrolowanie oddawania moczu. Skutkiem tego jest nietrzymanie moczu po porodzie.

Na nietrzymanie moczu wpływ może mieć również uszkodzenie krocza. W czasie porodu może dojść do uszkodzenia nerwów zwieracza cewki moczowej. Ma to zazwyczaj miejsce podczas szybkiego i zbyt gwałtownego porodu, ale również w sytuacji przeciągania się jego drugiej fazy.

Za czynniki które zwiększają szanse nietrzymania moczu po porodzie są:

  • Liczne porody, które przyczyniają się do obniżenia narządów
  • Poród kleszczowy
  • Wysoka masa ciała dziecka
  • Osłabienie tkanki łącznej

Nietrzymanie moczu – jak sobie radzić?

Jeśli dotknął cię problem nietrzymania moczu po porodzie – jak najszybciej udaj się do lekarza. Nie zwlekaj, ponieważ w ten sposób jedynie zmniejszasz szanse na zniwelowanie lub całkowite pozbycie się dolegliwości.

Najważniejsze przy pracy nad nietrzymaniem moczu jest przywrócenie mięśniom elastyczności i zmobilizowanie ich do pracy. Przez całą ciążę i późniejszy poród mięśnie dna miednicy są mocno obciążone. Ich osłabienie prowadzi nie tylko do problemów z nietrzymaniem moczu, ale również do obniżenia narządów wewnętrznych.

Najlepszym sposobem na nietrzymanie moczu są ćwiczenia mięśni dna miednicy. Takie ćwiczenia możesz wykonywać samodzielnie w zaciszu domowym, ale koniecznie po zasięgnięciu rady specjalisty. Polecamy umówić się na wizytę i fizjoterapeuty, który po dokładnym wywiadzie będzie mógł ocenić twój stan zdrowia i powie ci, na co należy zwrócić uwagę. W czasie wizyt będziecie ćwiczyć i kontrolować zmiany, ale większość pracy i tak należy do ciebie. Ogromną rolę w leczeniu nietrzymania moczu odgrywają dopasowane i regularne ćwiczenia mięśni dna miednicy.

Specjaliści zalecają również wykonanie badania neurologicznego, które pomoże ocenić stan nerwów krocza i napięcie zwieracza odbytu.

Dobrym sposobem, który również jest polecany przez fizjoterapeutów, jest prowadzenie kalendarza mikcji. Zapisujemy w nim kiedy, ile i co wypiliśmy, częstotliwość chodzenia do toalety, ilość oddanego moczu oraz częstotliwość niekontrolowanego popuszczania moczu.

 

Nietrzymanie moczu – profilaktyka

Przed nietrzymaniem moczu może nas uchronić profilaktyka. Fizjoterapeuci zalecają ćwiczenie mięśni dna miednicy podczas ciąży, aby wzmocnić je już przed porodem. Takie ćwiczenia możemy wykonywać również przed ciążą, nawet jeśli nie planujemy dziecka.

Jak zadbać o mięśnie dna miednicy?

  • Podczas kichania krzyżuj nogi i kichaj w łokieć
  • Podczas wypróżniania podstaw pod nogi stołeczek, a przy oddawaniu moczu przyjmuj prostą postawę (takie pozycje nie obciążają mięśni dna miednicy)
  • Ciężary podnosimy z przysiadu
  • Po porodzie unikaj intensywnych ćwiczeń. Brzuszki, podskoki crossfit działają obciążająco na mięśnie dna miednicy
  • Unikamy napojów gazowanych, kawy, alkoholu, zielonej herbaty (dla osób które borykają się z nietrzymaniem moczu lub częstym chodzeniem do toalety – takie napoje podrażniają pęcherz i są moczopędne)
  • Dbamy o zdrową dietę i zrzucamy zbędne kilogramy (osoby z dużą nadwagą są bardziej narażone na problemy z nietrzymaniem moczu)

Nietrzymanie moczu – podsumowanie

Problem nietrzymania moczu dotyczy wielu kobiet, nie tylko tych, które są świeżo upieczonymi mamami. Przykre jest to, że wstydzimy się o tym rozmawiać i szukać pomocy. Starajmy się przełamywać i odczarowywać tematy tabu, ponieważ tutaj chodzi o nasze zdrowie. Nietrzymanie moczu to nie tylko problem fizyczny. Takie dolegliwości dotykają również naszej sfery psychicznej – wycofujemy się z życia towarzyskiego, coraz rzadziej wychodzimy z domu czy rezygnujemy z życia seksualnego. Tych przykrych konsekwencji możemy uniknąć, dbając o nasz organizm i szybko reagując na niepokojące sygnały.

Newsletter
close slider

Zapisz się do newslettera